17 Ocak 2022 Pazartesi
SALÂT, DUA ve NAMAZ!!! (5.YAZI) Kur'an'da bulunan salât kavramının kökü olan s-l-v’ın, klasik Arapça lügatlerinde birçok anlamı bulunmaktadır.Bu anlamları incelemeden önce geleneksel çevirilerdeki salat’ın Kur’an'ın bağlam ve bütünlüğü açısından tutarlı olup olmadığını araştıracağız.Bir çok âyette "salât" kelimesini “namaz” olarak tercüme etmek tevhid açısından uygun düşmüyor. Müfessir ve meâlciler bunu fark ederek bazı cümlelerin anlam bütünlüğünü koruyabilmek amacıyla ya her zaman namaz olarak çevirdikleri kelimenin anlamını değiştirmek zorunda kalmışlar ya da değiştirmeyerek âyetleri tevhid akidesine aykırı bir biçimde bırakmışlar.Mesela: "İşte Rablerindan salâvatlar ve rahmet hep onlarındır ve hidayet bulanlar da onlardır" (Bakara-157)Yüce Allah'ın salâvât'ı hangi anlama geliyor? Mesela: "Haram aylar çıktığında artık müşrikleri, kendilerini bulduğunuz yerde öldürün. Onları yakalayın, onları hapsedin, onları her gözetleme yerinde oturup bekleyin. Eğer tövbe eder," namazı kılar" (ekâmus salâte), zekât verirlerse, artık yollarını serbest bırakın. Allah Ğafur'dur, Rahim'dir.Yüce Allah müşriklerin bağışlanmaları için namaz kılmalarının gerektiğini mi söylüyor? Yani Namaz kılmazlarsa müşrikler öldürülecekler mi? Peki, “namaz” kılıp da şirk koşmaya, putlara tapmaya devam ederlerse ne olacak? Böyle bir meal islam'ın tevhid ilkesine uygun düşer mi? "Göklerde ve yerde bulunanlarla dizi dizi kuşların Allah’ı tespih ettiklerini görmez misin? Her biri kendi salâtını (salâtehu), ve tesbihini bilmiştir. Allah, onların yapmakta olduklarını çok iyi bilmektedir.(Nur-41)Kuşların namaz kıldıklarını söyleyebilir misiniz?Mesela: "Onların mallarından sadaka al, bununla onları (nifaktan) temizlersin. Onların üzerine salât et (ve salli aleyhim), çünkü senin salât'ın (inne salâteke sekenun lehum) onlar için bir sükûnettir. Allah işitendir, bilendir.Nebi (a.s) ın namazı müminlere nasıl sükûnet olacaktır?"Onların (müşriklerin) beytullah indindeki salâtları (saletuhum) ıslık çalmak ve el çırpmaktan başka bir şey değildir. (Ey müşrikler!) küfrünüzden ötürü şimdi azabı tadın!(Enfal-35)Müşrikler ıslık çalarak ve el çırparak nasıl “namaz” kılıyorlardı? "Eğer (herhangi bir şeyden) korkarsanız (salatlarınızı) yürüyerek yahut binmiş olarak kılın. Emniyete kavuştuğunuz zaman, siz bilmezken Allah’ın öğrettiği şekilde O’nu zikredin.Âyetin inmiş olduğu Medine'yi düşündüğümüzde yürüyerek, at ve devenin üzerinde “namaz” kılınabilir mi?"Gerçekten insan, pek hırslı yaratılmıştır. Kendisine kötülük dokunduğunda sızlanır, feryat eder. Ona hayır verildiğinde ise cimri kesilir. Ancak şunlar öyle değildir: Salât'ı ikâme edenler ki, onlar salâtlarında devamlıdırlar. Mallarında, isteyene ve (istemediği için) mahrum kalmışa belli bir hak tanıyanlar; din gününü tasdik edenler; Rablerinin azabından korkanlar, ki Rablerinin azabına karşı emin olunamaz. Irzlarını koruyanlar ancak eşlerine ve himayeleri altında olanlar müstesna; çünkü onlar kınanamaz; bundan öteye geçmek isteyenler ise, onlar taşkınların ta kendileridir. Emanetlerine ve ahitlerine riayet edenler. Şahitliklerini ikâme edenler. Salâtlarını muhafaza edenler. İşte bunlar, cennetlerde ağırlanırlar" (Meâric-19/35)Âyetlere dikkat edilirse, genel olarak insanların özelliklerinden bahsediliyor iman edenlerin değil. Halbuki insanların büyük çoğunluğu" namaz" kılmamaktadır."Salat ederken bir kulu engelleyeni gördün mü? Ne dersin o (salât'ı yapan) hidayet üzerinde ise, yada o takvayı emrediyorsa!(Alak-9/12)Ehl-i Sünnet'in kaynaklarına göre Alak süresi Nebi (a.s) a ilk vahyedilen süredir.Sürede birinin salat yaparken engellendiğinden bahsetmektedir. Bir kimse evinde namaz kılsa onu kim engelleyebilir? Hatta nerede olursa olsun hiç kimse bir başkasını namaz kılmaktan engellemez, engelleyemez.İsterse havra ve kilise de olsa ona kimse karışmaz. (Ey Nebi!) Sana vahyedilen kitabı oku ve salât'ı ikâme et. Muhakkak ki, salât, hayasızlıktan ve kötülükten nehyeder. Allah’ın zikri elbette (öğütlerin) en büyüğüdür. Allah yaptıklarınızı bilir.(Ankebüt-45)İletişim, diyalog ve öğüt olmadan yani sözün gücü bulunmadan kötülükleri engellemenin imkanı var mıdır? Daha bu âyetler gibi onlarca âyet vardır ki, bu âyetlerde bulunan" salât" kavramlarına namaz kılma anlamını veremeyiz. Mesala: Allah ve melekleri müminlere nasıl namaz kılacaklar? (Ahzab-43) veya Allah ve melekleri Nebi'ye nasıl namaz kılacaklar?(Ahzab-56)Kur’an’ın indirildiği yirmi üç yıl boyunca insanlar Nebi (a.s) a birçok konuda soru sormuşlar ve yüce Allah bütün bu sorulara vahiy'le cevap vermiştir. Çok ilginçtir, Ehli Sünnet ve Şia'nın dinlerini üzerine inşa ettikleri namaz ve yüzlerce teferruatı ile ilgili Nebi (a.s) a hiç kimse tek bir soru sormuş değildir.Yahu Arkadaşlar! Farzları, vacipleri, sünnetleri, müstehapları, haramları, mekruhları, mendüpları, müfsitleri ile birlikte yüzlerce kural ve kaidesi olan, dinin üzerine bina edildiği namazın hiç bir teferruatından neden Kur'an söz etmez.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder