24 Mart 2021 Çarşamba
ŞİA'NIN İTİKADİ DURUMU (13. YAZI)ŞİA'NIN ÖZELLİKLERİ (3)Numan, gaybetin iki şeklini, ikinci gaybetin başlamasından sonra 342- 953' lerde yazdığı Kitabul Gaybesinde ayrıntılarıyla ele almış ve ikinci gaybetin daha uzun olacağını söylemiştir.Şeyh Saduk ise, gaybeti tam anlamıyla itikadi bir çerçevede ele alarak, Mehdi'yi ve onun gaybette olduğunu bilmeyenin imanının eksik kalacağını iddia etmiştir.Çünkü ona göre, imamlar on birinci imamın gaybetini önceden haber vermişlerdir.( İbni Babeveyh Kemalu-d Din 1,19)İbni Babeveyh, bu düşüncesinin Allah Resulü'nden geldiğini iddia ettiği bir hadisle de desteklemeye çalışmıştır.Aktardığı söz konusu rivayetle, Resülüllah'ın "Kim gaybeti zamanında çocuklarımdan olan kaim'i (Mehdi'yi) inkar ederse öldüğünde cahiliyye üzere ölür " dediğini ileri sürmüştür.(İbni Babeveyh Kemalud Din ll 412)İmamiyye, gaybet inancının önemi İbni Babeveyh tarafından bu şekilde ortaya konmasının ardından Şeyh Mufid (413-1022)Şerif el Murtaza (436-1044) ve Tusi (460-1067)gibi kelamcılar , tüm zamanlarda bir imamın bulunması ve bunun masum olmasının zorunluluğundan hareketle, o ana kadar ki iddiaları rasyonel argumanlarla izah etmeye çalışmışlardır.CAFERİLERDE MASUMİYET İNANCI (1)Caferi mezhebi Allah'ın Resulü ile birlikte on iki imamın da söz ve fiillerinde büyük küçük tüm günahlardan korundukları fikrini benimsemişlerdir.Onlara göre imamların ismetine (masum olduklarına) inanmamak küfrü gerektirir.( Kummi Risale s, 100, 113)"Cemil Hakyemez imamiyye Şia'sında ismet inancı ilk tezahurleri Teşekkülü ve itikadileşmesi"Marife-s, 169 ( 167-192 ss) Mehmet Akif Aydın-İmame " DİA 22 c, 205, Mustafa öz- imamiyye " DİA 22, 208)Caferiler, haklarındaki naslardan ötürü imamların masum olmasını zorunlu görürler.Onlar, İmamın günahtan ve hatadan korunduğu şeklindeki görüşlerini desteklemek için genellikle Ahzab süresi 33. âyeti delil gösterirler.Onlara göre, ayette yer alan ( innemé) te'kidi ve (lam) Ehli Beyt'i vurgulamış( ve yutahhirukum tathira) kısmı ise " Masumiye"tin delili olarak algılanmıştır.( Hilli, Minhacul Kerame s, 151, 152)Şii alim ve müfessirler yukarıda sözü edilen âyete ilaveten bir takım rivayetleri de kullanarak, İmamları Allah Resulü'nün "Vâsisi " olup günahtan korunduklarını, fakat Elçiler gibi vahiy almadıklarını ve nass ( âyet) ile tayin edildiklerini ileri sürmüşlerdir.( Kummi Risale-s,111)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder