29 Mart 2021 Pazartesi

NEBİ İLE RESUL'ÜN ARASINDA BULUNAN FARKLARIN BİLİNMESİNİN ÖNEMİ (9. YAZI) 27-) SEBİL (yol) Sebil kavramı da diğer kavramlar gibi Kur'an'da Allah, vahiy ve Resul bağlamında kullanılmaktadır. O gün, zalim kimse (pişmanlıktan) ellerini ısırıp şöyle der. Keşke o Resul ile birlikte bir yol (sebilen) tutsaydım"( Furkan- 27)Eğer muvahhidlerin Kur'an gibi bir dayanakları olmasaydı uydurma dinin fanatik müşriklerine karşı koyamazlardı. "Beşer Resul" vefat ettikten sonra onu sadece "kitap Resul" temsil eder. "Şayet ilahlarımıza iman etmekte sabır göstermeseydik, gerçekten bu Resul bizi neredeyse ilâhlarımızdan saptıracaktı" diyorlar. Azabı gördükleri zaman, asıl kimin yolunun (sebilen) sapık olduğunu bilecekler"( Furkan- 42) "Allah'a karşı yalan uydurandan daha zalim kim vardır. Onlar kıyamet gününde Rablerine arz edilecekler, şahitler de: İşte bunlar Rablerine karşı yalan söyleyenlerdir, diyecekler. Bilin ki, Allah'ın laneti zalimlerin üzerinedir! Onlar, insanları Allah'ın yolundan alıkoyan (yesuddune an sebililléhi) ve onu yamuk göstermek isteyenlerdir. Ahireti inkar edenler de onlardır"(Hud-18,19)(Ey Resul! ) De ki: "İşte bu, benim dosdoğru yolumdur. (hézihi sebili-bu benim yolumdur ) Ben Allah'a dâvet ediyorum..."(Yusuf-108) "Dünya hayatını âhirete tercih edenler, Allah yolundan alıkoyanlar (yesuddune an sebililléhi) ve onun yamukluğunu isteyenler var ya, işte onlar haktan uzak bir sapıklık içindedirler"( İbrahim- 3)(Ey Resul! ) Bir bak; senin için ne benzetmeler yaptılar! Bu yüzden, öyle bir saptılar ki, artık doğru yolu bulamayacaklardır" (fedellu felé yestetiune sebilen) (İsra- 48) "...Allah sadece gerçeği söyler ve yalnız O doğru yola ulaştırır" (vallâhu yekulul hakku ve huve yehdissebile) (Ahzab-4)"Şu muhakkak ki, Allah kafirleri rahmetinden uzaklaştırmış ve onlara çılgın bir ateş hazırlamıştır. (Onlar) orada ebedi olarak kalacaklar, kendilerini koruyacak ne bir dost ne de bir yardımcı bulamayacaklardır. Yüzleri ateşte evrilip çevrildiği gün: Yazıklar olsun bize! Keşke Allah'a itaat etseydik Resul'e de itaat etseydik! derler. Ey Rabbimiz! Biz reislerimize ve büyüklerimize uyduk da onlar bizi yoldan sapdırdılar, (fe edallunes sebile) derler" (Ahzab- 64,65,66,67) Yine Kur'an'ı Mübin'de "İkrah" ve "inkar" kavramları da vahiy ve Resul bağlamında kullanılmıştır. "Onlar bu sözü (Kur'an'ı) hiç düşünmediler mi? Yoksa kendilerine, daha önce geçmişteki atalarına gelmeyen bir şey mi geldi? Yoksa Resullerini (Resülehum) henüz tanımadılar da bu yüzden mi onu inkar (münkirun) ediyorlar. Yoksa onda bir cinnet olduğunu mu söylüyorlar? Hayır; o, kendilerine hakkı getirmiştir. Onların çoğu ise haktan hoşlanmamaktadırlar. (kérihun)"(Müminün- 68, 69, 70) 28-) HAK DİN Şimdi "hak din" tamlamasında nasıl bir sistemin kurulduğunu görmeye çalışalım. "O (Allah) Müşriklerin hoşuna gitmese de kendi dinini (daha önceki Resuller vasıtasıyla gönderdiği tevhid dininden daha açık ve detaylı bir şekilde ortaya koymak) için Resulü'nü hidayet ve hak din ile gönderendir"(Tevbe-33) (Daha önceki Resuller vasıtasıyla gönderdiği tevhid dininden daha açık ve detaylı bir şekilde ortaya koymak) üzere Resulü'neü hidayet ve hak din ile gönderen odur. Şahit olarak Allah Yeter"(Fetih-28) "Müşrikler istemeseler de dinini (daha önceki Resuller vasıtasıyla gönderdiği tevhid dininden daha açık ve detaylı bir şekilde ortaya koymak) için Resulü'nü hidayet ve hak din ile gönderen odur"(Saf-9)Âyetlere dikkatli bir şekilde bakıldığında "Allah, vahiy ve Resul" sistemi açık olarak görülecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder