4 Mart 2021 Perşembe

 ŞİA'NIN İTİKADİ DURUMU

 (3. YAZI )

İmam Humeyni'ye göre Şia'nın  en önemli inançlarından bir tanesi şudur.

 

"Mezhebimizin zorunlu ilkelerinden biri de, imamlarımızın(on iki imam ) ne yakın kılınmış bir meleğin,  ne de gönderilmiş bir Nebi'nin  erişemeyeceği bir makama sahip olduklarıdır.

 

Bu bize ulaşan rivayet ve hadislerin gereğidir. Ulu Nebi (Aleyhisselam) ve İmamlar bu alemden önce Nur halinde idiler

 

Yüce Allah onları, arşını  seyreden Nur'lar kılmış, kendinden başkasının bilmediği bir makam ve yakınlık nasip etmiştir.

 

Nitekim o değerli imamlardan şöyle bir ifade aktarılmıştır.

"Allah ile öyle hallerimiz olur ki, ne yakın kılınmış bir melek, ne de bir Elçi Nebi'nin bu hali yaşaması mümkündür"

(el Humeyni el hükümetül islamiyye sayfa 52-53 sünnilik- Şiilik Ahmet el Katip mana Yayınları Eylül 2009 ilimyurdu Yayıncılık düşünce dizisi )

 

Ayetullahlar bu rivayeti neredeyse bütün Hüseyniye meclislerinde ve her vaaz da dile getirirler

 

 Şia 12 kişiyi  imam olarak kabul eder.

 1- Ali, 2- Hasan, 3- Hüseyin

4- Hüseyin'in oğlu Zeynel Abidin 5- Onun oğlu Muhammed Bakır 6- Onun oğlu Caferi Sadık

 7- Onun oğlu Musa Kazım( Buradan itibaren Musevi isnaaşeriyye diye bir grup ayrılır)

 8- Onun oğlu Ali Rıza 9 - Onun oğlu Muhammed et-Tâki  10- Onun oğlu Ali el -Nâki  11- Onun oğlu  Hasan Askeri 12- Muhammed el-Mehdi'dir,


El mehdiyyul- muntazar veya kayıp İmam son İmamın lakabı el kaim el-Mehdi'dir.


Şia ve Ehli Sünnet mezhebine göre Mehdi Hicri 255 yılında doğmuş ve 329 yılında "gaybeti  Kübra" olayı olmuştur.

 

Yani Ehli Sünnet ve Şia'ya göre İmam ortadan kaybolmuştur.

 

Günümüzde hala Şiiler ve Ehl-i Sünnet onun dönüşünü ve dünyayı adaletle dolduracağını beklemektedir.

 

Şia'ya göre, sona eren sadece teşri (yasama ) Nübüvvetidir.

 İmamiye- isnaaşeriyye Şia'sına  göre hem Nebiler hem de 12 İmam masumdur. 

Onlar velayeti, Allah'ın  eşit olarak hem Nebilere  hem de imamlara verdiği özel "ilahi bir yetki" olarak kabul ederler.

 

Zira en önemli İmam kabul ettikleri Caferi Sadık'tan naklittiklerine göre peygamberler ile imamın- Veli'nin  tek farkı, peygamber dörtten fazla kadınla evlenebiliyorken imamın (Veli'nin) böyle bir ayrıcalığının olmamasıdır.

 

Bunun dışında bir farkı yoktur.

 Veli- İmam Aynen peygamber gibidir.

 

İmam peygamber adına tebliğ  yapar,  konuşur ve onun öğretilerini ifade eder.


 Ancak kendi adına da bunu yapar.

 Bu sebeple bütün Şia ulemasına  göre dini hükümler kesin olarak masum imamlardan başkasından  alınamaz.

 

Onlara göre, Ehli Sünnet alimlerinin yaptığı, ravilerden ve müctehitlerden dini hükümler alma işi ise  "dinde  doğru olan yoldan uzaklaşmadır, yani sapıklıktır"

 Bu sebeple Şia'ya göre  İmamet İslamın şartlarından birisi,  hatta en önemlisi olup diğer şartlar hep buna bağlıdır.

 

Velayet yani İmamet (12 imam) ve nübüvveti birbirine yakın hatta aynı derecede görürler. 


 Onlara göre imamın Nübüvveti  sona ermemiştir, devam etmektedir.

  

On ikinci (kayıp) imamın dönüşüne kadar da bitmeyecektir.


 Hz Muhammed (Aleyhisselam) ile sona eren şey ise "Risalettir " tam olarak söylemek gerekirse, sona eren sadece farzları ve hükümleri açıklama işi yapan "Teşri -yasama" Nübüvvetidir.


 İlahi kelamı alma anlamında Nübüvvet ise imamların şahsında devam etmektedir.

( Kur'an'a giriş Muhammed Abid el cabiri sayfa. 191- mana Yayınları- Eylül 2010)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder