2 Eylül 2020 Çarşamba

 KUR'AN'DA "BEŞER" VE "İNSAN" KAVRAMLARI  ARASINDA BULUNAN FARKLAR 

(1.YAZI )

Allah'ın Elçileri beşeriyetlerini korumuş insanlardır. 

Beşer ve insan kelimeleri eş anlamlı kelimeler gibi bilinseler de Kur'an'da kullanıldıkları bağlam farklılık gösterir. 

Kur'an'da, "beşer" "masum, günahsız, saf, temiz, sorumsuz" olarak geçerken,  "insan" zalim, günahkar, asi, sorumlu, akıllı  ve icat etme potansiyeli var olan bir varlık" olarak anılır.

Kur'an, mümin, müslim, muttaki, zalim, cahil, fasık,  mühsin, şeytan, tağut gibi kavramları insanlar için kullanır. 

Bu kavramların hiç biri beşer için kullanılmaz. 

Daha doğrusu beşer kavramı Kur'an'da tek başına bir kavram olarak geçer. 

Yani beşer her yerde olumlu bağlamlarda kullanılırken, İnsan hem olumlu hemde olumsuz  bağlamlarda kullanılır.

 Kur'an'da tüm elçilerin "insan" ile  değil de "beşer" ile kıyaslanmaları çok önemlidir. 

Konuyu Kur'an boyunca araştırdığimızda şöyle bir sonuç ortaya çıkıyor. 

 Kur'an'da insan ve beşer kelimeleri yaklaşık üç yüz kere zikredilmektedir. 

Piyasada bulunan meallerde beşer kelimesine hiç yer verilmemiş, bazılarında ise insan kelimesi beşer olarak çevrilmiştir. 

Buda Kur'an'ın bağlam ve bütünlüğüne zarar vermekte ve bir çok konunun anlaşılmasını zorlaştırmıştır. 

 Bu yazıda kullandığımız âyet  meallerindeki beşer ve insan kelimeleri Arapça metnin orijinalinde kullandığı gibidir.

( yani beşeri beşer, insanı da insan olarak çevirdik) 

MELEKLERLE İNSANLAR KARŞILAŞTIRILDIĞINDA KUR'AN  İNSANLAR İÇİN "BEŞER "KELİMESİ KULLANIR: 

Bildiğimiz gibi müşriklerin Elçi anlayışı "Elçilerin Melek olması gerektiği" şeklindedir. 

Kur'an bu müşriklere karşı tüm elçilerin kendileri gibi beşer olduklarını ifade eder. 

Yusuf (a.s)  kıssasında: 

Kadın onların oyunlarını işitince, onlara haber gönderdi. 

Kendilerine, yaslanarak yiyebilecekleri bir sofra hazırladı ve her birine bir bıçak verdi. 

Yusuf'a: "karşılarına çık " dedi. Nihayet Yusuf'u görünce onu öylesine yücelttiler ki, kendilerinin ellerini kestiler.

Ve şöyle dediler "Allah'ı tenzih ederiz! Bu bir beşer değil, şerefli bir melektir ! ( Yusuf- 31)

Kur'an'ı Mübin'de  beşer üstü özelliklerde Melek benzetmesi yapılıyor. 

Aşağıdaki ayetlerde Meleklerle benzetme yapıldığında neden beşer kelimesinin kullanıldığı net bir şekilde açığa çıkıyor. 

"Sizi topraktan yaratması da onun ayetlerindendir. 

Sonra siz birer beşer olarak yeryüzüne yayılırsınız"

(Rum- 20)

"Hani Rabbin meleklere demişti ki: Ben biçimlenmiş kupkuru balçıktan bir beşer yaratacağım"

( Hicr- 28) 

"Sudan bir beşer yaratıp ona nesep ve akrabalık veren O'dur. Zira Rabbinin kudreti herşeye yeter"

( Furkan -54) 

"Hani Rabbin meleklere demişti ki: Ben çamurdan bir beşer yaratacağım" 

(Sâd -71)

 Beşer topraktan yaratılmıştır ama melekler topraktan yaratılmamıştır.

"Biz, senden önce de hiçbir beşere ebedilik vermedik. 

Şimdi sen ölürsen, Sanki onlar ebedi mi kalacaklar"

( Enbiya- 34) 

Beşer'in bir özelliği bu ayette de görüldüğü üzere "ölümlü" olmasıdır. Ama melekler ölümsüzdür. "Meryem, Ey Rabbim! bana beşer eli değmemişken benim Nasıl çocuğum olabilir? dedi. Melek öyledir, ( zira )Rabbin buyurdu ki :Bu bana kolaydır. Çünkü biz, onu insanlara bir delil ve kendimizden bir rahmet kılacağız..."

(Meryem- 20, 21)

Görüldüğü üzere ayette Meryem(a.s) e insan eli değil,  "beşer eli"  diyor. 

Burada cinsellik kasdedildiğini anlıyoruz.,

Cinsellik için de cinsiyetin olması gerekir.

Demek ki beşerin bir cinsiyeti varken meleklerin cinsiyeti yoktur.

Gördüğümüz üzere beşer kelimesinin kullanıldığı ayetlerde anlaşılan beşerin özellikleri meleklere ait olmayan özelliklerdir.

Dolayısıyla yüce  Allah  melekle insan değil, melekle -beşer kombinasyonu kullanmıştır.

Yani beşer kelimesinin kullanıldığı ayetlerde insanın fizyolojik yapısından bahsediliyor.

Bunun hangi anlama geldiğini Allah'ın izniyle öğreneceğiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder