11 Ekim 2021 Pazartesi
KURAN I MÜBİN İN MEÂLİ (26.YAZI) 122-) Ey İsrailoğulları! Size verdiğim nimetimi ve sizi (bir zamanlar) âleminin (zamanınızdaki insanların) üzerine faziletli (farklı) kıldığımı zikredin.(Yüce Allah'ın onları faziletli veya farklı kılmasının sebebi, Firavun'un zulüm ve işkenceleri altında uzun bir zaman sabretmiş olmalarından kaynaklanıyor. Yüce Allah da onlara Musa(a.s)ı göndererek Firavun'ın zulmünden kurtarıp mukaddes toprakları kendilerine varis kıldı. (Âraf- 137; Kasas- 5)Kur'an'da, Musa (a.s) ın, "Ey İsrailoğulları!" diye hitap ettiğini görmüyoruz. Kur'an'a baktığımızda Musa (a.s) ın İsrailoğullarına "Ey kavmim!" diye hitap ettiğini görüyoruz.Fakat Firavun'a gittiği zaman, Yüce Allah'ın emri gereği "İsrailoğullarını benimle birlikte gönder" demiştir.(Tâhâ-47)Bunun sebebi, Firavun Musa (a.s) ı onlara gönderilmiş bir Resül olduğunu kabul etmemesinden dolayıdır.Onun için "İsrailoğullarını benimle birlikte gönder" demiştir.(Âraf-105; Şuara-17) Fakat İsa (a.s) ın onlara hitabı, "Ey kavmim!" değil, her zaman "Ey İsrailoğulları!" olmuştur. (Mâide-72; Saf-6)Bunun sebebi ise, İsa (a.s) ın tebliğ faaliyetinin İsrailoğulları ile sınırlı olmamasından dolayıdır.Musa (a.s) ın daveti Firavun, ileri gelenleri ve İsrailoğulları idi.İsa (a.s) dâveti ise, farklı din, kültür ve geleneklere sahip çeşitli halkların yaşadığı ulusal bir toplum idi, yani tebliğ yeri bölgesel değil, evrensel bir mahiyet taşıyordu. Bundan dolayı İsa (a.s) ile birlikte "Ey kavmim" ifadesi son bulmuş, Ey insanlar! ifadesi başlamıştır. Yani İsa (a.s) ile birlikte vahyin dâveti evrensel bir özellik kazanmıştır) 123-) Ve öyle bir günden sakının ki, o gün hiçbir nefis başka bir nefse faydalı olamaz, kimseden durumunu düzeltmesi kabul edilmez, (pişmanlık fayda vermez) ona şefaat yarar sağlamaz, onlara yardım da edilmez.124-) Bir zamanlar Rabbi İbrahim'i bir takım kelimelerle sınamış, onları tam olarak yerine getirince: Ben seni insanlara imam (önder) yapacağım demişti.(İbrahim) "Zürriyetimden de" dedi. Allah: Ahdim zalimlere ulaşmaz" buyurdu.(Yüce Allah'ın İbrahim (a.s) ı sınadığı kelimeler, müşrik kavmine karşı meydan okuması, tevhidi savunmada pervasız ve korkusuz olması, müşriklere karşı çok sert ve ağır kelimeler kullanması idi.(Mümtehine-4; En'am- 79, 80, 81; Enbiya-67)Tevhid dininin en önemli önderi İbrahim (a.s) dır.Hanif İslam dininde İbrahim (a.s) zirvedir, büyük babadır. Kendisinden sonra gelen bütün Nebi ve Resüller İbrahim (a.s) çocukları sayılır. İnsanlık tarihinde beşer ve Nebi olarak İbrahim (a.s) dan daha üstün hiç kimse gelmemiştir) 125-) Biz, Beyt'i insanlara toplanma (toplantı, kongre, şura) merkezi ve güvenli bir yer kıldık. Sizde İbrahim'in makamından destek (musallé) edinin. İbrahim ve İsmail'e tavaf edenler, rüku ve secde edenler için beytimi temiz tutun, diye emretmiştik.(Makam-ı İbrahim'den Destek Alma Ne Demektir?= İbrahim (a.s) ın Nübüvvet makamından destek alma, Kur'an'ın anlattığı şekilde onun müşriklere karşı yapmış olduğu tevhid ve ihlas (dini Allah'a özel kılma) mücadelesini anlama, ondan şuur kazanma, onu örnek edinme ve dinde bir önder olarak onu kabul etme anlamına gelmektedir.(Mümtehine-4)Yoksa Kabe'nin yanında makam diye put yapıp ümmi insanlara taptırmak değildir) 126-) İbrahim demişti ki: Ey Rabbim! Bu beldeyi emin (güvenli) kıl ve ehlinden Allah'a ve ahiret gününe iman edenleri çeşitli ürünlerle besle. Allah buyurdu ki: Kim küfrederse onu az bir süre geçindirir, sonra onu ateş azabına sürüklerim. Orası ne kötü varılacak yerdir.(Metâ kelimesi= Dünya bağlamında kullanılan, dünyaya ait, insanın kendi kazancının eseri olan geçimlilik demektir. Sadece maddi şeyler için kullanılır yani "nimet" kavramı gibi geniş değildir)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder