30 Mart 2017 Perşembe

PARALEL DİN (55. YAZI)
Tasavvuf ve tarikatlarda Allah Resulü'nün getirdiği ve insanlara tebliğ ettiği Allah'ın vahyi  dışında her türlü yalan ve hurafeyi bulmak mümkündür.
Dolayısıyla  tasavvuf ve tarikatlarda Allah'ın Elçilerine bile vermediği  keşif, gayb ilmi, ledunni ilim,  gibi bir çok uydurma ilim türleri vardır.
Hatta şeyhler bu keşif  ve ledunni ilimlerle gayb âlemine bile nüfuz edebilirler.
Yani Allah'ın gayb âlemi uydurma gavsların  ve  şeyhlerin çiftliği gibidir.
Gazali, "bu ilmi elde eden velilerin kalp gözlerindeki perdelerin kalktığını ve levh-i Mahfuzdaki yazılı olan sırlı ve gizli hazinelerin kalbe yansıdığını, böylece gaybı, ileride olacak her şeyi velilerin gördüğünü iddia eder"
(Gazali, ihya'u Ulumud din, Bedir yayınevi İstanbul 1989, c 1, s, 57)
Ayrıca tüm tarikatlar avam insanları aldatmak ve kendilerine meşru bir zemin  kazandırmak  için şeyhlerini Allah'ın Resulüne bağlayan hayali bir silsile (Rabita)  meydana getirmişlerdir.
TASAVVUF VE TARİKATLARDA RABITANIN MANASI:
"İlâhi zâtı sıfatlarla tahakkuk etmiş ve müşahade makamına varmış birine kalbî bağlayıp, huzur ve gıyabında o zâtın süretini hayal hazinesinde muhafaza etmekten ibarettir"
((Bayezit Devlet kütüphanesi, no. 2 43 435, s, 18)
Tarikat dinine göre, bir şeyhe bağlanmak mutlak
surette gerekli olan bir ibadettir.
Onlara göre "Mürşidi olmayanın rehberi şeytan olur"
(Aydın, Ferit, Rabita ve Nakşibendilik, Süleymaniye vakfı yayınları, İstanbul, 2000, s, 34)
Tasavvuf ve tarikatlarda esas belirleyici inanç  hululdur.
HULUL: "İlâhi zâtın, şeyhin vücuduna hulul etmesi, yani Allah'ın  şeyhin vücuduna girmesi sebebiyle  ondaki beşeri özelliklerin yerine ilâhi özelliklerin alması"
 anlamına gelmektedir.
Tasavvuf ve tarikatlarda şeyhin önemi bu inançtan gelmektedir.
Yani şeyh bir yönüyle beşer değil, ilâhi özellikleri kendinde taşıyan kutsal bir şahsiyettir.
Yunus Emre'nin "Ete kemiğe büründüm yunus diye göründüm" demesi,
 Cübbeli'nin şeyhi için söylediği,
"Ete kemiğe büründüm Mahmut diye göründüm" hezeyanı bu inançtan doğmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder