KUR'AN'IN "RESÜL" ANLAMINDA KULLANILDIĞI ÂYETLER
(2.YAZI)
Muhammed (Aleyhisselam) vefat edinceye kadar "Beşer- Resul" olarak görevinin başında bulunuyordu.
Vefat ettikten sonra artık tek müracaat edilecek kaynak "Kitap- Resul" kalmıştır.
Bir de onu dile getiren Kur'an ehli muvahhidler. "De ki: Allah'a ve Resul'üne itaat edin. Eğer yüz çevirirlerse bilsinler ki Allah kafirleri sevmez"
( Âli İmran, 32)
Hem "Beşer- Resul" ve hem de "Kitap- Resul" Allah'ı temsil ederler.
"Beşer" olan "Resul" olmayınca "Kitap" olan "Resul" din ve hüküm olarak devreye girer.
Yani İnsanlara şu gerçek anlatılmak istenir.
"Din ve hüküm olarak sizin Allah tarafından indirilen vahye uymanızdan başka hiçbir yol yoktur.
Dolayısıyla İnsanlar tarafından uydurulan rivayetler hiçbir zaman Resul'ü temsil edemezler.
Bundan dolayı hidayete vesile de olamazlar. "Rabbimiz! İndirdiğine iman ettik ve Resul'e uyduk. Şimdi bizi (birliğini tasdik eden) şahitlerden yaz, dediler"
(Âli İmran, 53)
Yukarıdaki âyet indirilen vahye iman etmenin aynı zamanda "Beşer- Resu'e" tabi olma anlamına geleceğini veciz bir şekilde ortaya koyuyor.
Demek oluyor ki, Allah Resulü'ne tâbi olmanın tek şarkı indirilen vahyi tek kaynak kabul etmek, din ve hüküm olarak sadece ona inanmaktır. "Hani Allah, Nebi'lerden "Ben size kitap ve hikmet verdikten sonra yanınızdakileri tasdik eden bir "Resul" (Elçi) geldiğinde ona mutlaka inanıp yardım edeceksiniz" diye söz almış, "kabul ettiniz ve bu ahdimi yüklendiniz mi?" dediğinde "kabul ettik" cevabını vermişler, bunun üzerine Allah: O halde şahit olun, ben de sizinle birlikte şahitlik edenlerdenim, buyurmuştu"
(Âli İmran, 81)
Kur'an'da bir çok âyette geçen "kitap" kavramından "vahyi" anlamak gerekir. Kur'an'daki "kitap" kavramı ile bizim bildiğimiz kitap birbirinden farklı şeylerdir.
Kur'an'ın kullandığı "kitap" kavramı "ilim üzerine nazil olan ve bir sistemi bulunan vahiy" anlamında kullanılmıştır.
Yani "Allah tarafından indirilen, bir hikmeti, sistemi olan ve her türlü ihtilaftan uzak bulunan vahiy" demektir.
Allah en doğrusunu bilir.
Bu ayetteki "Resül" kavramı da "Kitab- Resul" anlamına gelmektedir.
Aslında "Kitab Resul" ile "Beşer Resul" arasında bir fark yoktur.
"Beşer Resul" ile "Kitab Resul" birbirlerini tamamlayan bir bütünün parçalarıdır.
"Beşer Resul" hayatta olduğu sürece "Kitab Resul"ü anlatır, onu okur, tebliğ eder.
"Beşer" olan "Resul" vefat ettikten sonra bu sefer "Kitab" olan "Resul" "Beşer" olan "Resul"ü anlatır, yani insanlara muvahhidlerin diliyle önderlik eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder