KUR'AN'DA KIRAAT FARKLILIKLARI
(1.YAZI)
Allah'ın izniyle bugünden itibaren çok az insanın bildiği bir konuyu işlemeye çalışacağım. "Kur'an'da kıraat farklılıkları" diye çok zevkli bir ilim dalı vardır.
Ancak bu konuya başlamadan önce şu gerçeklerin bilinmesini isterim.
Ele aldığım bu konu insanlar tarafından duyulup bilinmediği için çok hassas bir konudur.
Bu ilim dalı Kur'an metninin bir değişikliğe ve tahrife uğramasından dolayı değil, Arap dil edebiyatı ve yapısından kaynaklanan bir bilim dalı olmuştur.
Yani bu ilim veya bu sorun Kur'an'dan değil Arapça dilinin zenginliğinden ve yapısından doğmuş bir ilim dalıdır.
Allah Resulü'nün indirilen Kur'an'ı hangi kıraat üzere okuduğunu tam olarak bilmek imkânsızdır.
Yani Allah Resulü (aleyhisselam)ın Kur'an'ı bir mi, iki mi, üç mü, yoksa yedi kıraat üzerine okuduğunu kesin olarak söylemek mümkün değildir.
Şahsen ben Allah Resulü'nün Kur'an'ı Mübin'i bir kıraat üzerine okuduğunu ancak kendi döneminde yazı işaretlerinin olmamasından dolayı bu kıraat çeşitliliği meydana gelmiştir diyorum.
Çünkü yazım noktalama, imla ve işaretleri Allah Resulü'nden sonra konulmaya başlanmıştır.
"Kıraat farklılıkları"Kur'an'ın manasında değişikliğe sebep olduğu halde aslında bir zenginlik olarak algılanması gerekir.
Yani bu ilim dalı bir tahrif ve bozulma olarak görülmemelidir.
Bence bu ilim dalı Kur'an'ın mana zenginliğinden doğmuştur.
Bu ilim dalı tamamen Arap dilinin özelliğinden ve noktalama işaretlerinin Kur'an'a Allah Resulü'nden sonra konulmasından meydana gelmiştir.
KIRAAT İMAMLARI
1) Nafi :
Birinci Râvisi, Kalun, ikinci Râvisi, Verş,
2) İbni Kesir:
Birinci Râvisi, Bezi, ikinci Râvisi, Kunbul,
3) Ebu Âmir:
Birinci Râvisi, Duri, ikinci Râvisi Süsi,
4) İbni Âmir:
Birinci Râvisi Hişam, ikinci Râvisi İbni Zekvan,
5) Âsım :
Birinci Râvisi Şu'be, ikinci Râvisi Hafs,
6) Hamza:
Birinci Râvisi Halef, ikinci Râvisi Hallad,
7) Kisai:
Birinci Râvisi Ebu Haris, ikinci Râvisi Duri,
8) Ebu Ca'fer:
Birinci Râvisi İsa b. Verdan, ikinci Râvisi Süleyman b. Cemmaz,
9) Ya'kub:
Birinci Râvisi Ruveys, ikinci Râvisi Ravh,
10) Halef:
Birinci Râvisi İshak, ikinci Râvisi İdris,
Yukarıda görülen 10 imamın kıraati üzerinde tevatür gerçekleşmiştir.
Yani kıraat ilmi alimlerince her 10 kıraat ilahi vahye,
Kur'an'ın bağlam ve bütünlüğüne uygun okuyuş tarzları olarak kabul edilmişlerdir.
Bu kıraat âlimlerini
14,e çıkaranlar da vardır. Kur'an'da kıraat farklılıkları kelimelerde birkaç yerde değişirken, harflerde binlerce yerde bir değişime uğramıştır.
Ben sadece az da olsa manasında bir değişim geçiren kelimelerle harfleri ele alacağım. Çünkü manası değişmemekle birlikte Kur'an kıraatları harf olarak binlerce yerde değişik şekillerde okunmaktadır.
MESELA
Türkiye, İran ve Suudi Arabistan'da icra edilen "kıraatı Asım" "rivayeti Hafs" olarak yerine getirilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder