24 Mayıs 2021 Pazartesi
RESÜL'E İTAAT EMRİ HANGİ ANLAMA GELİYOR ? Kur'an'da anlatılan vahiy İslam'ına karşı delil getirme çabasında olan Şia ve Ehli Sünnet'in muhaddis ve müctehidleri, "Allah'a ve Resulüne itaat edin" şeklindeki âyetleri gösterip, "Kur'an'da Allah'a ve Resulüne itaat etmemiz emrediliyor, "Kur'an'a uymak Allah'a itaattir, hadislere uymak da "Resul'e itaattir" demektedirler. Nebi ve Resül'ün arasında bulunan farkları bilmemek böyle karanlık bir cehaleti ortaya çıkarıyor.Halbuki Kur'an'ın hiçbir âyetinde "Muhammed'e ve "Nebi'ye itaat etmekle" ilgili bir emir bulunmamaktadır.Söz konusu olan" itaat" fiili bütün âyetlerde "Resul" bağlamında geçmektedir. Kur'an'da kendisine itaat edilmesi emredilen "Resül'ün" Türkçe tam karşılığı "Elçi" dir. "Peygamber" Farsça kökenli bir kelimedir ve Kur'an'da geçmemektedir. Kur'an meallerinde "Elçi" manasına gelen Arapça" Resul" kelimesi "peygamber" olarak çevriliyor. Bu kelime hem "Allah'ın Elçisi" hem de "herhangi bir Elçi" manasında kullanılır.Kur'an'da "Resul" "diye geçen kelimeyi "Elçi" diye çevirmek doğru bir çeviri olacaktır. Nitekim bazı meallerde bu şekilde çevrilmiştir."Kim Allah'a ve elçisine itaat ederse ve Allah'tan korkup sakınırsa işte kurtuluşa ve mutluluğa erenler bunlardır" (Nur- 52 )"Allah'a ve elçisine itaat edin ki Merhamet olunasınız"(Âli İmran- 132 )Belli bir yaşın üzerindeki kişilerin çoğu "Resül" kelimesinin hangi anlama geldiğini ve kullanış tarzını bilirler, fakat genç neslin Resül kelimesinin manasını bilememesi ihtimaline karşı geniş bir açıklama yapmayı uygun görüyoruz.Yukarıdaki âyetlerde "Resül" kelimesinin" Elçi" manasında olduğunu iyice anlamak, âyetin manasını da tam olarak anlamayı sağlayacaktır.Müminler, Muhammed (a.s) a niye itaat ve ittiba ederler? Çünkü o, Allah'ın elçisidir. Yani Allah'ın mesajını alıp insanlara ulaştıran bir Resüldür. Resül'ün okuduğu ve tebliğ ettiği şey, Allah'ın gönderdiği mesajdır. Bunun için "Elçiye zeval yoktur" denilmiştir. O mesaja itaat edilince, hem Allah'a, hem de o mesaja getiren Resül'e itaat edilmiş olur. Aynı zamanda mesajın kendisine (Kur'an'a) itaat edildiğini ve uyulduğunu söylersek bu da doğru olur.Muhammed'e "Resül" denmesinin sebebi, kendisine ait olmayan mesajı taşımasıdır. Bu görev son derece önemlidir. Yani Allah "Resul"( Elçi) kelimesi ile, Muhammed (as) ın kendisinin olmayan mesajı taşıyan, (emin- güvenilir) bir emanetçi bir mubelliğ olduğunu vurgulamaktadır. İnsanlara, "Elçi'yi devreden çıkartıp vahiy'den bağımsız olarak Allah'a ulaşmanız mümkün değildir" dersini vermektedir. Aynı zamanda bu vahyin hedef kitleye ulaştırılması için en ideal yol ve yöntem, elçileri onurlandırmak anlamına da gelmektedir. Yüce Allah, Elçiye de kendisine verilen elçilik görevini hakkıyla yapmasını ısrarla emretmektedir. "Ey Resul! Rabbinden sana indirileni tebliğ et. Eğer bunu yapmazsan onun elçiliğini yapmamış olursun"( Maide- 67)"İşte bütün bunlar (emirler) Rabb'inin sana vahyettiği hikmetlerdir. Allah ile birlikte başka ilah edinmeyesin. Sonra kınanmış ve Allah'ın rahmetinden uzaklaştırılmış olarak cehenneme atılırsın" (İsra- 39) İtaat edilmesi emredilen kişi olan Resül, kendi namına değil, göndericisi (Allah) namına konuşmaktadır. Onun mesajını ulaştırmaktadır. Bu yüzden "ona (Elçiye) itaat, gönderene (Allah'a) itaattir mantığı, yani elçiye zeval yoktur, anlayışı Kur'an'ın bu âyetleriyle ortaya konmaktadır. Allah'ın mesajı elçin'in dilinde neşvu nema buluyor. Mesaj elçi'nin dilinden hayata aktarılır. Resül olmazsa, din, iman, islam, vahiy diye bir şey olmaz.Resül, mesajı insanlara ulaştıracağı, Allah'a davet edeceği için elçiye itaat, onu gönderene itaat etme anlamına gelmektedir."Kim Resül'e itaat ederse, Allah'a itaat etmiş olur. yüz çevirene gelince, seni onların başına bekçi göndermedik"( Nisa- 80) Bu âyette görüldüğü gibi elçi sadece kendisine vahyedileni insanlara ulaştırmakla mükelleftir. "De ki: İşte bu, benim yolumdur. Ben sadece Allah'a davet ediyorum "(Yusuf- 108) Diğer bir ilginç nokta da, Allah Resulü'nün ismi olan "Muhammed'in" geçtiği dört âyetten üçünde "Muhammed'in Elçi olduğu"nun vurgulanmasıdır. "Muhammed yalnız bir elçidir... "(Âli İmran- 144) "... Muhammed Allah'ın elçisi ve Nebilerin sonuncusudur... " (Ahzab- 40)"Muhammed Allah'ın elçisidir..." (Fetih- 29) Kur'an'da "(Muhammed) isminin geçip, Resüllüğünün vurgulanmadığı tek ayette ise "Muhammed'e indirilene inanılması" (Muhammed-2)Yani Kur'an'a inanılması gerektiği söylenir. Kur'an'ı Mübin'de Muhammed'in sözünden asla bahsedilmez.Musa (a.s) ve İsa (a.s) örneğinde olduğu gibi, Kur'an'da Muhammed (a.s) ın çocukluk ve gençlik çağının üzerinde olumlu veya olumsuz olarak durulmaz.Muhammed'in veya Nebi'nin sözlerine inanılmasindan söz edilmez.Sadece ve sadece indirilen Kur'an'a inanılması veya inanılmamasından doğacak sorumluluklardan uzun uzun açıklamalar getirilir."Kendilerine Rablarının ayetleri hatırlatıldığında ise onlara karşı sağır ve kör davranmazlar" (Furkan- 73)"O muttakiler sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler"( Bakara- 5) Daha evvel gördüğümüz gibi Kur'an'ın hiçbir âyetinde "Allah'a ve Muhammed'e itaat edin" diyen bir âyet bulunmaz. Kur'an'da sürekli olarak "Allah'a ve elçisine itaat edin" şeklinde bir ifadenin geçmesi Muhammed (aleyhisselâm) a ancak elçilik vazifesinden dolayı itaat edilmesi gerektiğini hatırlatmaktadır. Allah'ın elçileri sadece kendilerine indirilen vahyi tebliğ ederler. Kur'an'da "küfür, savaş açılma, istihza, şikak, isyan, hak, nur, tebliğ etme, tebyin, (açıklama) helal ve haram kılma, tekzip, itaat etme, ittiba, kitab'ı tilavet etme, kerim, aziz, üsve-i hasene (en güzel örnek), iman, gibi birçok kavram "Allah, vahiy ve Resul" bağlamında kullanılmıştır. Elçiler değerlerini vahiy'den alırlar. Allah'ın elçileri vahiy kadar değerlidirler. Dolayısıyla hiçbir zaman "peygamber" kelimesini kullanmamak gerekmektedir. Çünkü "peygamber" kelimesi Nebi ile Resul'ün arasında bulunan farkları yok eden, Kur'an'ı anlaşılmaz bir metin kılan, zehirli ve ölümcül bir kelimedir. "Peygamber" kelimesi, Kur'an'ı tahrif eden, Kur'an'ın bağlam ve bütünlüğünü bozan, Kur'an'ın orijinal sistemini dağıtan çok tehlikeli bir kelimedir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder