25 Eylül 2021 Cumartesi
KURANI MÜBİN İN MEÂLİ(14.YAZI) 55-) Bir zamanlar: Ey Musa! Biz Allah'ı açıkça (cehraten) görmedikçe sana asla iman etmeyiz, demiştiniz de bakıp dururken sizi yıldırım (sâikatu) almıştı.56-) Sonra ölümünüzün ardından sizi dirilttik (beasnéküm) umulur ki, şükredesiniz. 57-) Ve sizi bulutla gölgelik (zallelné aleykümül ğamâme) size kudret helvası (menn) ve bıldırcın (selvé) indirdik ve "verdiğimiz (rızıkların) tayyibét (temiz ve sağlıklı) olanlarından yiyiniz" dedik.Gerçekte onlar bize zulmetmiyor, lakin onlar kendilerine zulmediyorlardı. 58-)(İsrailoğullarına) Bu köye (karye) girin, orada bulunanların tazelerinden dilediğiniz şekilde yiyin, kapıdan secde ederek girin, hittatun (bizi bağışla) deyin ki, sizin günahlarınızı bağışlayalım; zira biz güzel ahlak sahiplerini arttıracağız.(Kur'an'ın bağlam ve bütünlüğüne baktığımızda "haseneten" kelimesinin karşılığının "iyilik değil, "güzellik" olduğunu görüyoruz.Dolayısıyla "muhsinin" kelimesinin karşılığı da (güzel ahlak sahipleri) anlamına gelmektedir. Ancak "ihsan" kelimesinin bir çok âyette tevhidle olan yakın ilişkisinden dolayı güzel ahlak sahibi olmayanlar gerçek anlamda iman etmiş olmazlar) 59-) Fakat zalimler, kendilerine söylenenleri başka sözlerle değiştirdiler. Bunun üzerine biz, fasıklıklarından dolayı zalimlerin üzerine gökten ricz indirdik. "Fakat zalimler, Kendilerine söylenenleri başka sözlerle değiştirdiler..." cümlesi, Nebi ve Resül kavramları yerine "peygamber" kelimesini kullananlara büyük bir ihtardır. Çünkü "peygamber" kelimesi Nebi ve Resülün arasında bulunan onlarca farkın anlaşılmasını imkansız hale getiriyor. ("Ricz" kavramı, Kur'an'da üç âyette geçmektedir ve üç âyette de ricz'in semadan indirildiği ifade edilmektedir. En doğrusunu Allah bilir.Ricz, onur kırıcı, alçaltıcı, aşağılayıcı azap demektir.Bulaşıcı bir hastalık olma ihtimali de vardır.Yukarıdaki âyette fasıklıklarından dolayı zalimlerin üzerine ricz indirdik cümlesi, İsrailoğullarının hepsinin fasık ve zalim olmadıklarını gösteriyor.Yani fasık ve zalimler içlerinden bir gruptur. 60-) Musa (çölde) kavmini sulamak için su istemişti de biz ona: Asanı taşa vur! demiştik.Ondan on iki kaynak fışkırmıştı. Bütün insanlar içecekleri kaynağı bildi. "Allah'ın rızkından yiyin, için, sakın ifsad ediciler olarak (yaşadığınız) yerin dengesini bozmayın" dedik.("Te'sev" kelimesi, peltek "s" ile Kur'an'da beş yerde geçmektedir.(Bakara-60; Âraf-74; Hud-85; Ankebüt-36)Hepsinde de aynı kalıp cümle mevcuttur. "velé te'sev fil ardi mufsidin" (yerin dengesini ifsad ediciler olmayın) Yani "te'sev fil'ardi müfsidin" yeryüzünün tabii yaratılışını bozacak, canlı varlıkların yaşamlarını olumsuz yönde etkileyecek, doğal dengeyi bozacak her türlü olumsuz hareket demektir) 61-) Hani siz: Ey Musa! Bir tek yemekle sabredemeyiz; bizim için Rabbine dua et de yerin bitirdiği baklasından, hiyarından, sarımsağından, mercimeğinden, soğanından bize çıkarsın. Musa ise: Daha hayırlı (hayr) olanı daha düşük (edné) ile değiştirmek mi istiyorsunuz. O halde şehre (misra) inin. Zira sorduklarınız sizin için orada var, dedi. Üzerlerine zillet ve meskenet (sahipsizlik-esaret) damgası vuruldu. Allah'tan bir gazaba uğradılar. Bunun sebebi, Allah'ın âyetlerine küfretmeleri haksız olarak Nebileri öldürmeleridir. Bütün bunların hepsi isyanları ve haddi aşmaları yüzünden olmuştur. ("Haksız olarak Nebileri öldürmeleri..."Cümlesi, "Nebiler, bazen öldürülmeyi hak ederler" anlamında değil, "hiçbir zaman Nebiler öldürülmeyi hak etmezler" anlamına gelmektedir. Yani Nebiler toplumun zararına olacak hiçbir yapmayacakları için aslaöldürülmeyi hak etmezler.İsrailoğullarının Nebileri öldürmeleri yüce Allah'a karşı haddi aşma ve büyük bir zulüm olmuştur. Nebileri bile öldürebilen bir zihniyet, yeryüzünde her türlü fitne ve fesadı yapmaya namzettir. Onun için Nebi ve Resüllerin öldürülmelerini anlatan her yerde "biğayri hakkin" (haksız yere-haksız olarak) ifadesi yer almaktadır) (Bakara-61; Âli İmran-21, 112, 181; Nisa-155)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder