11 Eylül 2016 Pazar

KUR'AN DİLİNİN NİTELİĞİ :( 4. YAZI )

4 Nisan 2016 Pazartesi, 21:39 UTC+03
KUR'AN DİLİNİN NİTELİĞİ :( 4. YAZI ) Bir makale veya roman yazarı metni düzgün cümlelerle noktalama işaretlerine dikkat ederek belli bir plan dahilinde ve bir bütünlük arz edecek şekilde yazıya aktarır. Oysa konuşmacı konuşma esnasında konudan konuya atlayabilir ve tekrar yapabilir. Zira insan düşüncesinin sürekliliğe ihtiyacı vardır. Yani belli bir konunun insan zihninin dışında seyreden bir süreklilik çizgisi vardır. Okumakta olduğumuz metnin bağlamını dikkatsizlik sonucu kaçırır, karıştırır veya unutursak metnin başına dönüp konuyu tekrarlayabiliriz. Fakat konuşma esnasında söz ağızdan çıkarken yokluğa karışır ve geriye dönmek mümkün olmaz. Bu nedenle tekrarlar dinleyicinin dikkatini çekmek ve Unutabilecek şeyleri hatırlatmak için gereklidir. Bu açıdan bakıldığında, Kur'anı mubin'in yazı dilinin özelliklerinden daha çok konuşma dilinin özelliklerini yansıttığını kesinlikle söyleyebiliriz. Zira Kur'an'ın Mübin'ın 23 yıllık bir zaman zarfında inmesi devamlı muhataplarıyla( kafir, müşrik, Hristiyan, Yahudi, münafık) diyalog halinde olması ve onlara cevap vermesi, sorulan sorulara bizzat kendisinin cevap vermesi, içerisinde bol tekrarların bulunması dağınık özelliği gibi hususlar Onun" kurgulanmış bir metin- kitap" olmasından ziyade bir" konuşma" ve bir canlı dinamik aksiyoner söz olduğunu göstermektedir. Daha doğrusu Kuran'ı Mübin tamamen yazar ve okuyucudan oluşan yazı dilinin özelliklerini değil, mütekellim ve muhataptan oluşan konuşma dilinin özelliklerini yansıtmaktadır. Bu özelliklere sahip bulunan Allah kelâmının kitap haline getirilmesi, İnsanların onu anlama ve yaşamalarından uzaklaştırmış Akıl, Gönül, zihin, idrak ve fikir kaynağı olmaktan çıkarmış, iki kapak arasına sıkıştırıp duvara çakılı, işlevsiz bir kutsiyet, iş görmez ölü bir metin haline getirmiştir. Hicri üçüncü asırda toplanmaya ve derlenmeye başlanan hadis mecmuaları bile içtihatlar vasıtasıyla insanların dini hayatları ve fikirleri üzerinde Kur'an Mübin'den çok daha etkili olmuş ve insanların dini hayatlarını bu rivayetler şekillendirmiştir ve günümüzde bile bu kültür Kur'an'ın önünde tüm canlılığıyla devam etmektedir. Bundan ötürü yazı kültürüne sahip olmayan Allah Elçisinin arkadaşlarının Kuran'ı iki kapak arasına almaları son derece şaşırtıcı bir gelişme olmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder