19 Şubat 2019 Salı

KUR'AN'DA NEBİ İLE RESUL'ÜN ARASINDA BULUNAN FARKLARIN BİLİNMESİNİN ÖNEMİ :
(8.YAZI)
 Allah, vahiy ve Resul bağlamında kullanılan daha bir çok kavram mevcuttur.
Mesela:
Ültimatom:
 "Allah ve Resulü'nden kendileriyle anlaşma yapmış olduğunuz müşriklere  bir ihtar bir (ültimatom!)"
(Tevbe, 1)
 Meydan okuma:
"Allah'a ve Resul'üne meydan okuyanlar işte onlar aşağıların en  aşağısındadırlar"
(Mücadele, 20)
 Galip olma, galip gelme:
"Allah: Elbette ben ve Resullerim galip geleceğiz, diye yazmıştır. Şüphesiz Allah güçlüdür, galiptir"
( Mücadele, 21)
 Enfal ve ganimetler:
 "Sana cihattan gelen ganimetler hakkında soruyorlar.
De ki: Cihad'ın bahşettiği bütün gelirler Allah'a ve Resulüne aittir. Şu halde Allah'a karşı sorumluluk bilincinde  olun ve aranızdaki ilişkiyi düzgün tutun!
Birde Allah'a ve Resulüne itaat edin. Eğer gerçekten hakkıyla iman etmiş  olduysanız"
(Enfal, 1)
 "Bilin ki, ganimet olarak aldığınız herhangi bir şeyin beşte biri Allah'a, Resulüne, onun akrabalarına, yetimlere, yoksullara ve yolda kalmışlara  aittir"
(Enfal, 41)
24-) KERİM:
Allah, vahiy ve Resul bağlamında kullanılan kavramlardan biri de "Kerim" kavramıdır.
 Allah bağlamında kullanıldığı ayetler.
"Ey insan! seni Kerim olan Rabbine karşı aldatan nedir?
( İnfitar, 6)
" ...Şükreden ancak kendisi şükretmiş olur, nankörlük edene gelince, o bilsin ki, benim rabbim gani ve Kerim olandır"
(Neml, 40)
Vahiy bağlamında kullanıldığı ayetler.
"Şüphesiz bu Kerim bir Kuran'dır"
( Vakıa, 77)
"Resul bağlamında kullanıldığı ayetler.
"Andolsun, kendilerinden önce biz, Firavun'un kavmini de  imtihan etmiştik. Onlara: Allah'ın kulları!
Bana gelin! Çünkü ben size gönderilmiş güvenilir bir Resulüm diye davette bulunan Kerim bir Resul gelmişti"
 (Duhan- 17, 18)
"Şüphesiz Kur'an Kerim bir Resulün sözüdür" (Hakka, 40)
25-) SIRAT-I MÜSTAKİM:
Sırat-ı müstakim Allah ile vahiy bağlamında kullanılan bir kavramdır.
 Allah için kullandığı ayet.
"Ben benimde Rabb'im  sizin de Rabbiniz olan Allah'a dayandım,  çünkü yürüyen hiçbir varlık yoktur ki, boyunu O'nun elinde olmasın. Şüphesiz Rabbim sırat-ı müstakim üzerindedir"
 (Hud, 56)
Yüce Allah'ın sırat-ı müstakim üzerinde olduğunu beyan etmesi,  bütün fiillerinin bir hikmete bağlı olması, ancak hakkı söylemesi, keyfi hiçbir şey yapmaması,  yaptığı her işte maslahat, rahmet ve adaletin bulunduğunu ifade eder.
Rahmân ve Rahim olan Allah'ın yarattığı her şeyde ince bir ayar ve hassas bir denge gözetmesi anlamına geliyor.
Dolayısıyla Yüce Allah fiil ve sözlerinde yani Resullere göndermiş olduğu vahiy'lerde hep hak, hidayet, rahmet  ve sırat-ı müstakim üzerindedir.
Kullarına asla haksızlık etmez her türlü zulümden uzaktır.
Göklerde, yerde ve bütün eşyada O'nun rahmeti tecelli eder.
 Yüce Allah yarattığı her şeye aynı zamanda hayatını sürdürebilecek hidayetini de  vermiştir.
Akıl ve fikir sahibi  insana Resuller vasıtasıyla vahiy, akıl ve tefekkürden yoksun olan varlıklara da içgüdüsel bir yetenek vermiştir.
 Kur'an'da sırat-ı müstakim tamlamasına baktığımızda bazen sırat yerine "hüden" "hidayet" kavramı da gelmektedir.
Demek oluyor ki Allah'ın yarattığı her şeye aynı zamanda bir hidayet, bir yol ve bir yön tayin  etmiştir.
"...Sen Rabbine davet et. Zira sen, hakikaten  hidayet olan mustakim bir yol üzerindesin"
 (Hac, 67)
Dolayısıyla Allah elçilerinin davet ettikleri dinin bir diğer adı da sırat-ı müstakim'dir.
"Muhakkak ki Allah, benim de Rabbim, sizin de Rabbinizdir. Öyle ise sadece ona ona kulluk edin. İşte bu sırat-ı müstakim'dir"
(Meryem, 36)
"Bir de, kendilerine ilim verilenler, onun (Kur'an'ın) hakikaten Rabbin  tarafından gelmiş bir gerçek olduğunu bilsinler de ona inansınlar,  bu sayede kalpleri huzur ve itminana kavuşsun. Şüphesiz ki Allah, iman edenleri kesinlikle sırat-ı müstakime yöneltir"
( Hac, 54)
"Size Allah'ın âyetleri okunurken, üstelik Allah Resulü de aranızda iken nasıl inkara saparsınız? Her kim Allah'a sığınırsa kesinlikle sırat-ı müstakime  iletilmiştir"
(Âli İmran, 101)
Yukarıdaki ayette bulunan sisteme dikkat etmek gerekiyor.
"Allah'ın âyetleri, Allah Resulü, Allah'a sığınma ve sırat-ı müstakim"
"Rabbimiz! ancak sana kulluk eder ve yalnız senden yardım dileriz. Biz sırat-ı müstakime hidayet eyle"
( Fatiha- 5 ,6)
Sonuç olarak:
Son vahyin sisteminde Nebi'nin ailesi,  haysiyet ve şerefi koruma altında olmakla beraber sözleri Resul gibi bağlayıcı değildir. İnsanlar sadece Allah tarafından indirilen vahiy ile sorumlu tutulmuşlardır.
Tek doğru yol, hidayet, rahmet, hak, nur, adalet, sırat-ı müstakim olan sadece Allah tarafından indirilen Kur'an'dır.
Dolayısıyla kiyamet gününe kadar  dâvet, uyarı ve ikaz sadece Kur'an ile olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder