BİZİM RABBİMİZ KİMDİR? (2. YAZI)
Tekvini rubibiyet ile teşrii rubibiyet arasındaki fark şudur.
Tekvin'i Rubibiyet'e karşı gelinmez, tekvin'i Rubibiyet'e karşı gelmek mümkün değildir. Mesela,
"Sonra duman halinde olan göğe yöneldi (emretti) ona ve yerküreye, isteyerek veya istemeyerek, gelin! dedi. İkisi de isteyerek geldik dediler"
( Fussilet, 11)
Ama teşrii Rubibiyet'e karşı gelinmesi mümkündür.
Yani teşrii kanunlar hür iradeye sahip varlıklara yöneliktir, tekvini kanunlar ise özgür iradeye sahip olmayan varlıklara yöneliktir.
Özgür iradeye sahip olmayan varlıklara bir kanun, bir mesir, bir yol, bir mecra, bir kanun yaratılmış ve bu yolda hareket etmek zorunda kalıyorlar.
Artık o yol ve kanundan çıkıp isyan etme istidadları bulunmuyor.
Teşrii kanunda ise bir emir, bir ahlak ve bir yol ortaya konuluyor.
Allah'ın bazı konularda emir ve tavsiyeleri oluyor.
Kur'an'ın bildirdiği kadarıyla hem insanlar hem cinler teşrii kanunda sorumludurlar.
"Ey cin ve insan topluluğu! İçinizden size âyetlerimi anlatan ve bu günle (kıyamet, hesap) karşılaşacağınıza dair sizi uyaran elçiler gelmedi mi?,,,,,,"
(En'am, 130)
Çünkü kendilerine vahiy ve elçi gelenler özgür bir iradeye sahiptirler.
İnsanlar için konulan kanunlar teşriidir.
Mesela
Allah(cc) insanlardan tek ve Kahhar olan yaratıcıya şirk koşmamalarını, ana-babaya karşı gelmemelerini, kumar oynamamalarını emrediyor.
Onlar bu emirleri yerine getirmiyorlar.
Çünkü özgür bir iradeye sahip bulunuyorlar. Teşrii kanunlar ve emirler,
Allah'ın teşrii istekleri özgür iradeye sahip olan varlıklara yöneliktir.
Hür iradelerini kendilerinden alırsa, yani zorla Allah kendi emir ve
isteklerini kabul ettirirse o zaman insan olma kimliğinden çıkmış oluyor. Yani insan olmanın bir anlamı kalmıyor.
"Eğer Rabbin dileseydi, yeryüzünde bulunanların hepsi iman ederlerdi. O halde sen, inanmaları için insanları zorlayacak mısın?"
(Yunus, 99)
Yani Rabbinin kudreti yeterken yapmadığı bir şeyi sen nasıl yapmaya cür'et edersin.
İnsanları özgür iradeleriyle başbaşa bırakmalısın ki, imanlarının Allah katında bir değeri olsun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder