NEBİ İLE RESUL'UN ARASINDAKİ FARKLAR:
Kur'an(mutad olarak) daima Resule itaati emreder.
Yani itaati emreden ayetlerde (bazen Nebi bazen Resul değil) daima Resul kelimesini kullanılır.
Bu ayetlerin hiçbirinde Nebi kelimesi kullanılmaz.
Keza ittibayı emreden ayetlerde kullanılan kelime de (Bazen Nebi bazen Resul değil) daima Resul olur.
Bunun gibi ilahi koruma altında olan, korunan, İsyan edilmemesi gereken,yalanlanmaması icap eden veya yalanlanan, örnek alınması gereken ve ayetleri okuyan tebliğ eden de daima Resuldür.
Kur'an'da bu hususların ( ilahi koruma, itaat, ittiba, İsyan, örneklik ve tebliğ)zikredildiği tüm ayetlerde kullanılan kelime kural olarak Resuldür.
Bu ayetlerin hiçbirinden Nebi kelimesi bulunmaz.
Ama buna karşı Allah Resulü'nün yanılgılarının zikredildiği ve uyarıldığı ayetlerde kullanılan kelimede Nebi olur.
Buayetlerin hiçbirinde asla Resül kelimesi bulunmaz.
Tebliğ ile ilgili ayetlerde kullanılan kelime de daima Resul olur.
Hatta birçok ayet Resul'ün görevinin sadece tebliğ olduğunu bildirir.
Beşeri yaşam ve ailevi konuların anlatıldığı ayetlerde kullanılan kelimede Nebi'dir.
Nebi ifadesi bu anlamda (sanki) beşer Muhammed'i ifade ediyor gibidir.
Mesela evine misafir gidilen, bu misafirlerin geç saatlere kadar kalmasından rahatsız olan, ama bu rahatsızlığını onlara ifade edemeyen, çekinen,utanan Nebi'dir. (Ahzab, 53)
Keza eşleriyle sorun yaşayan ve hatta onlarla tartışan da Nebi'dir. (Tahrim, 1)
Çünkü bunlar risalet görevi (Resüllük) ile ilgili hususlar değildir.
Ama 'Ey Nebi eşleri! şeklinde eşlerine hitap edilen ayetlerde bile itaatin emredildiği bölümlerde kullanılan kelime daima Resul olur. Yani farklılaşan alan (aynı ayet içinde bile) hemen belli olur.
(Kur'an ve Sünnet ama hangi sünnet, zeki bayraktar, 2. Baskı, Süleymaniye vakfı yayınları)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder