22 Kasım 2016 Salı

NEBİ İLE RESUL'UN ARASINDAKİ FARKLAR:
Kur'an(mutad olarak) daima Resule itaati emreder.
 Yani itaati emreden ayetlerde (bazen Nebi bazen Resul değil) daima Resul kelimesini kullanılır.
 Bu ayetlerin hiçbirinde Nebi  kelimesi kullanılmaz.
 Keza ittibayı  emreden ayetlerde kullanılan kelime de (Bazen Nebi  bazen Resul değil)  daima Resul olur.
 Bunun gibi ilahi koruma altında olan, korunan, İsyan edilmemesi gereken,yalanlanmaması icap eden veya yalanlanan,  örnek alınması gereken ve  ayetleri okuyan tebliğ  eden de daima Resuldür.
Kur'an'da bu hususların  ( ilahi koruma, itaat, ittiba, İsyan, örneklik ve tebliğ)zikredildiği  tüm ayetlerde kullanılan kelime kural olarak Resuldür.
 Bu ayetlerin hiçbirinden Nebi  kelimesi bulunmaz.
 Ama buna karşı Allah Resulü'nün yanılgılarının zikredildiği ve uyarıldığı ayetlerde kullanılan kelimede Nebi  olur.
 Buayetlerin hiçbirinde asla Resül kelimesi  bulunmaz.
 Tebliğ ile ilgili ayetlerde kullanılan kelime de daima Resul olur.
 Hatta birçok ayet Resul'ün görevinin sadece tebliğ olduğunu bildirir.
 Beşeri yaşam  ve ailevi  konuların anlatıldığı ayetlerde kullanılan kelimede  Nebi'dir.
Nebi  ifadesi bu anlamda (sanki) beşer Muhammed'i ifade ediyor gibidir.
 Mesela evine misafir gidilen, bu misafirlerin geç saatlere kadar kalmasından rahatsız olan, ama bu rahatsızlığını onlara ifade edemeyen, çekinen,utanan  Nebi'dir. (Ahzab, 53)
Keza eşleriyle sorun yaşayan ve hatta onlarla tartışan da Nebi'dir. (Tahrim, 1)
 Çünkü bunlar risalet  görevi (Resüllük) ile ilgili hususlar  değildir.
 Ama 'Ey Nebi eşleri! şeklinde eşlerine hitap edilen ayetlerde bile itaatin emredildiği  bölümlerde kullanılan kelime daima Resul olur.  Yani farklılaşan alan (aynı ayet içinde bile)  hemen belli olur.
(Kur'an ve Sünnet ama hangi sünnet, zeki bayraktar, 2. Baskı, Süleymaniye vakfı yayınları)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder