KUR'AN'DA RESUL VE NEBİ :(1. YAZI)
Kur'an, tüm elçiler için geçerli olan hususlarda bazen Nebi bazen Resul kelimesini kullanır. Ama bu durum Nebi ile Resul'ün aynı anlama geldiğini aynı şeyler olduğunu göstermez.
Çünkü Kur'an Nebi ile Resulün ayrıştığı konularda asla böyle davranmaz.
Yani ayrışan konularda bazen Nebi bazen Resul kelimesini kullanmaz.
Bağlam hangi kelimeyi gerektiriyorsa o kelimeyi kullanır.
( Nebi ise Nebi, Resul ise Resul)Şöyle ki,
Kur'an, kitabın kimlere verildiğini bildiren
ayetlerde bazen Nebi, (Bakara, 213) bazen Resul, ( Hadid, 25) kelimesini kullanır.
Aynı şekilde Her ümmete elçi gönderildiğini bildiren ayetlerde kullanılan kelime de bazen Nebi (Bakara, 213) bazen Resul(Nahl, 36) olur.
Kur'an'ın kime iman edilmesi gerektiğini bildirirken kullandığı kelime de bazen Nebi (Bakara, 177) bazen Resul(Bakara, 285) olur. Elçilerin tafdiliyeti ile ilgili ayetler de kullanılan kelime de bazen Nebi (İsra, 55) bazen Resul(Bakara, 253) olur.
Elçilerin gönderilme gerekçelerini (müjdeci ve uyarıcı olarak gönderildiğini) bildiren ayetlerde kullanılan kelime de bazen Nebi (Bakara, 213) bazen Resul(Nisa, 165) olur.
Kıssaları anlatılan ve anlatılmayan elçilerden bahsedilirken kullanılan kelime de bazen Nebi (Nisa, 163, 164) bazen Resul (Mü'min, 70) olur. Kitabın verilmesi, elçilere iman, elçilerin gönderilmesi, bunun gerekçeleri, elçilerin tafdiliyeti, kıssaların anlatılması,anlatılmaması gibi konularda bazen Nebi bazen Resul kelimesinin kullanmış olması Nebi ile Resulün aynı şeyler olduğunu asla göstermez.
Hatta Nebi ve Resul kelimeleri bu zatların farklılaşan özelliklerini ön plana çıkarır.
Tıpkı Anne, teyze, hala kelimeleri ile her biri kadın olan bu insanların farklılaşan özelliklerinin bildirilmiş olması gibi.
Bundan dolayıdır ki, asıl dikkat edilmesi gereken husus, Kur'an'ın Nebi ve Resul kelimelerini hangi bağlamda ortak kullandığı değil, hangi bağlamda ortak kullanmadığıdır. Yani bu kelimeler ile elçi olan zatların hangi vasıfları ön plana alınıyor?
Buna bakılmalıdır.
Bunun içinde bu kelimelerin kural olarak kullanıldığı ayetlerdeki bağlama dikkat edilmelidir.
Böyle bakılınca farklılaşan yönlerin kolaylıkla tesbit edildiği görülür. Şöyle ki,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder