24 Mart 2020 Salı

NEBİ TARİHSELLİĞİ, RESUL EVRENSELLİĞİ TEMSİL EDER.
(7.YAZI)
Nebi kavramının kullanıldığı yerlerde gelecek nesiller için ders ve ibret vardır.
Resul kavramının kullanıldığı âyetlerde ise  din ve hüküm yani bütün insanları ilgilendiren bir emir  vardır.
Resul'ün evrenselliğine örnek olarak bir kaç âyet şöyledir.
"İman etmelerinden, Resul'ün ( Kur'an'ın) hak olduğuna şahit olmalarından ve kendilerine apaçık deliller gelmesinden sonra küfre sapan bir kavme
(vahiy'den bağımsız olarak)  Allah nasıl hidayet verir? Allah zalimler topluluğunu (vahiy'den bağımsız olarak) hidayete iletmez"
 (Âli İmran-86 )
"Size Allah'ın âyetleri okunurken, üstelik Allah'ın Resulü de (Kur'an) aranızda iken  nasıl küfre  saparsınız? Her kim Allah'a sığınırsa  kesinlikle sırat-ı müstakime iletilmiştir"
( Âli İmran-101 )
"Allah'a ve Resulü'ne itaat edin ki rahmete ulaştırılasınız"
( Âli İmran- 132 )
"Bunlar Allah'ın koyduğu sınırlardır. Kim Allah'a ve Resulü'ne itaat ederse Allah onu, altından nehirler akan cennetlere koyacaktır..."
( Nisa -13 )
"Kim Allah'a ve Resul'üne isyan  eder ve sınırlarını aşarsa Allah onu, devamlı kalacağı  bir ateşe sokar ve onun için alçaltıcı bir azap vardır"
( Nisa- 14)
 "Küfür yoluna sapıp Resul'e (Kur'an'a) isyan edenler o gün yerin dibine batırılmayı  temenni edecekler  ve Allah'tan hiçbir sözü gizliyemezler"
(Nisa- 42)
 "İtaat, Allah ve Resul--  küfür, Allah, vahiy ve Resul-- ittiba, vahiy ve Resul--  İsyan, Allah ve Resul- - tekzib, Allah, vahiy ve Resul--  Kerim, Allah, vahiy ve Resul-- 
Aziz, Allah, vahiy ve Resul-- davet, Allah, vahiy ve Resul--  icabet, Allah ve Resul-- hıyanet, Allah ve Resul--  emanet, Resul--
sıdk, Allah ve Resul-- İnzar, Allah, vahiy ve Resul-- şikak, Allah ve Resul, hâdd, Allah ve Resul--
Hak,  Allah, vahiy ve Resul-- Nur, Allah, vahiy ve Resul-- mubin, vahiy ve Resul-- Üsve-i hasene yani örnek olma Resul--
tebliğ, vahiy ve Resul-- helal ve haram kılma, Allah ve Resul-- nehiy Allah ve Resul-- âyetleri tilavet etme Allah ve Resul-- âyetleri tebyin etme  Allah, vahiy  ve Resul--
tezkiye, vahiy ve Resul  bağlamında kullanmasının  en önemli sebeplerinden bir tanesi belki en önemlisi Resûl kavramının evrensel bir anlama sahip olmasından kaynaklanmaktadır.
Dolayısıyla "Nebi" kavramı, yöresel ve tarihsel bir anlam ifade ederken, "Resul" kavramı, genel ve evrensel bir anlama sahiptir.
Mesela, şu âyetlere bir bakalım.
"Onlara, Allah'ın indirdiğine (Kur'an'a) ve Resul'e gelin (onlara başvuralım) denildiği zaman, (Ey Resul)  münafıkların senden iyice uzaklaştıklarını görürsün"
 (Nisa- 61 )
Âyette "Allah'ın indirdiği ve Resul" denilmesinin sebebi, iki ayrı otorite olmasından dolayı değildir.
İlk başta vahyin Resul'ün kalbine indirilmesinden dolayıdır.
Yani başlangıçta Kur'an ile Resul birbirinden bağımsız değillerdi.
 Âyetlere ulaşmanın biricik  kaynağı Resul (a.s) idi.
Aynı zamanda vahyin, yani Kur'an'ın Muhammed ( a.s) ile bağlantılı  olmadığını ortaya koymak için Allah'ın indirdiğine gelin  buyrulmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder